-
ابوحمزه 6
شنبه 27 اسفند 1401 10:27
وَلَا الَّذِى أَساءَ وَاجْتَرَأَ عَلَیْکَ وَلَمْ یُرْضِکَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِکَ، این فراز به قرینه مقابله عِدل فراز پیشین است که پیرامون محسنین سخن می گفت. در اینجا سخن از مسئین است. در اینجا حضرت درصدد است عنوان دارد حتی مسئین نیز در سو رفتار و گستاخی بر خداوند و خشمگین کردن خداوند با استفاده از قدرت خداوند است که...
-
ابوحمزه 5
شنبه 27 اسفند 1401 10:26
لا الَّذِى أَحْسَنَ اسْتَغْنىٰ عَنْ عَوْنِکَ وَرَحْمَتِکَ بر اساس این فراز از دعا میتوان دریافت عمل صالح نمیتواند به عنوان علت تامه برای نجات انسان در نظر گرفته شود به واقع این فراز نشان میدهد. انسان هرچه قدر هم تلاش کند تلاش وی بدون امداد الهی موجبات نجات وی را فراهم نمیکند و این رابطه از فراز پیشین به دست میدهد که...
-
ابوحمزه 4
شنبه 27 اسفند 1401 10:26
وَمِنْ أَیْنَ لِىَ النَّجاةُ وَلا تُسْتَطاعُ إِلّا بِکَ؟ این فراز نیز عطف به فراز قبلی است به واقع ندایی محذوف به قرینه فراز قبل در دل خود دارد با این معنا ای رب کجا برای من نجات وجود دارد در درحالیکه فقط به واسطه تو فراهم میگردد. این فراز و فراز پیشین دو روی یک سکه اند و ان کمال انسانی است. برای کمال نیاز است که...
-
ابوحمزه 3
شنبه 27 اسفند 1401 10:25
مِنْ أَیْنَ لِىَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ در این فراز ندای یا رب استفاده شده است که متناسب با تادیب در ابتدای دعا است: الهی لا تادبنی...اما جمله مربوط به ندا و خواسته بعد از ندا بر جمله مادا مقدم شده است و این قضیه این مسئله را مطرح میسازد که چرا این جمله مقدم شده است؟ در پاسخ میتوان عنوان داشت این تقدم برای نشان دادن حصر...
-
ابوحمزه 2
شنبه 27 اسفند 1401 10:23
وَلَا تَمْکُرْ بِى فِى حِیلَتِکَ سوال نخست در این فراز از دعا این است که مکر الهی چیست؟ مکر در فارسی بار معنایی منفی دارد ولی در عربی مکر به دو معنا به کار رفته است 1-خدعه و نیرنگ 2-پر و پیمان در اینجا معنی اول مد نظر است. پرسشی که در اینجا مطرح میشود اینکه: ۱-مکر خداوند به چه معنی است؟ ۲-آیا این معنا برای خدا قابل...
-
ابوحمزه 1
شنبه 27 اسفند 1401 10:21
الهی لا تؤدبنی بعقوبتک فراز نخست از این دعاست که دو سؤال پیرامون آن قابل طرح است و جای دقت دارد نخست: آنکه ادب و تربیت از صفات خداوند است و همان ربوببت الهی است و تاثیر صفات خداوند نسبت به همه موجودات یکسان است و هیچ موجودی نیست که صفت ربوبیت نسبت به آن اجرا نشود و همه موجودات به صورت یکسان مورد تأدیب و ربوبیت الهی...
-
مکاشفه یوحنا
چهارشنبه 26 بهمن 1401 13:27
زن و اژدها و علامت بزرگی در بهشت ظاهر شد: زنی در آفتاب پوشیده و ماه زیر پایش و تاجی از دوازده ستاره بر سر او حامله بود و از درد و رنج زایمان فریاد می زد. سپس علامت دیگری در آسمان ظاهر شد: اژدهای قرمز بزرگی با هفت سر و ده شاخ و هفت تاج سلطنتی بر سرهایش دم او یک سوم ستارگان را از آسمان برد و به زمین پرتاب کرد. و اژدها...
-
تاریخچه فکری ولنتاین
چهارشنبه 26 بهمن 1401 11:06
در واقع روز ولنتاین ریشه خود را از جشن روم باستان لوپرکالیا گرفته است. هنگامی که گرگ های درنده در جنگل های اطراف پرسه می زدند، رومی ها از خدای خود، لوپرکوس خواستند تا گرگ ها را دور نگه دارد. در 15 فوریه، جشنواره ای برای بزرگداشت لوپرکوس برگزار شد. لوپرکالیا که در اواخر فوریه یا 15 فوریه جشن گرفته میشد، جشن باروری بود...
-
نایاک ساخته mi6
دوشنبه 17 بهمن 1401 19:55
محمدباقر نمازی در سال 1315 هجری شمسی در شهر نجف عراق متولد شد. او 6 ماهه است که خانوادهاش این شهر را به مقصد ایران ترک کرده و بعد از آن همواره بین ایران و هند در سفر بودند. سابقه خاندان نمازیها در ایران به قرن 14 هجری برمیگردد. جد پدری باقر نمازی، ملا محمد جواد نمازی شیرازی که به شیخ الشریعه اصفهانی معروف...
-
یک نمونه استفاده از داده ها و مواد وحیانی برای استفاده در براهین
جمعه 14 بهمن 1401 22:00
در آیه: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، دوست همرازى جز از همکیشان خود...
-
زمانه حافظ
سهشنبه 11 بهمن 1401 15:42
پیرامون مسائل اجتماعی دوران حافظ باید گفت در زمان حیات حافظ دورانی آغاز شد که از آن میتوان به دوران انحطاط ایلخانان مغول تعبیر نمود در این دوران آخرین پادشاه مقتدر ایلخانی یعنی ابو سعید بهادر خان (716-726 ه. ق) مقارن با ولادت حافظ به قدرت میرسد و پس از آن حکومتهای ملک الطوایفی در ایران شکل میگیرد که عرصه را برای...
-
نور و ظلمت
یکشنبه 25 دی 1401 20:30
جمعه در هیمیا به کوکب زهره منسوب می شود و زهره در نجوم سعد اصغر است. چون زهره از روشنی می اید روز جمعه را به رنگ سفید می دانند و روز جمعه چون ظهور منجی است عید مومنین است. اما روز شنبه در هیمیا به کوکب زحل مربوط است و و روز غیب الغیوب و لون آن سیاه و در نجوم زحل را نحس اکبر میدانند. و شنبه یا شبات שבת در عبری روز عید...
-
قانون جذب
سهشنبه 20 دی 1401 21:06
اندیشیدن مطلوب و ساختن تصویری از اهداف در ذهن و پرورش آنها، در عین حال، به یقین تصور کنیم که به اهداف رسیده ایم و با خواندن و دعوت کردن همزمان آنها به سمت و سوی خود به منظور تحقق فوری هدفها. تصوری کلی از قانون جذب است. هر چند تقریرات گوناگونی برای این قانون عنوان شده است باتوجه به تعریف قانون جذب، برخی برای این قانون،...
-
حقیقت
شنبه 17 دی 1401 09:55
حقیقت یکی از موضوعات محوری در فلسفه است. همچنین یکی از بزرگترین مسائل فلسفه است. حقیقت هزاران سال است که به خودی خود موضوع بحث بوده است. به علاوه، موضوعات بسیار متنوعی در فلسفه به حقیقت مربوط می شود، امّا مسئله اصلی در حقیقت دو امر است: «حقایق چیست؟» و «چه چیزی معیار تصدیق آن است؟». اما همین جملات ساده، جنجال زیادی...
-
تکنیک از نگاه هایدگر
دوشنبه 12 دی 1401 15:45
مقاله معروف هایدگر، "مسئله در مورد فناوری" در سال 1954 منتشر شد. این مقاله طیفی از نگرانی های هایدگر را در طول سی و پنج سال گذشته فشرده و ترکیب می کند. با بسط دادن نکات کوتاهی که اغلب کمی بیشتر از نکاتی از کارهای قبلی است، می توان چیزهای زیادی در مورد این مقاله مرموز آموخت. این امر به ویژه در مورد ابتدای...
-
سنت الهی 1
چهارشنبه 7 دی 1401 09:44
مفهوم قانون قدمتی به بلندای تاریخ بشری دارد، آنجا که خداوند به آدم میگوید از این درخت ممنوعه نخور چرا که برای تو عواقب جبران ناپذیری دارد، انسان با نخستین قانون آشنا میشود: ) وَلا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ ( (بقره«2»: آیه 35) این مفهوم به دو صورت برای انسان جلوگر شد، یکی سرشت تغییر ناپذیری که در طبیعت مشاهده...
-
صدرا و علیت
شنبه 3 دی 1401 17:18
چکیده اصل علیت را میتوان از مهمم ترین اصول درد نظام فلسفی دانست که در همه مکاتب فلسفی از گذشته تا کنون مورد بررسی بوده است و به باور ارسطو محل اختلاف همه فلاسفه در این مسئله است اط اسن رو بررسی این اصل اهمیت بسیاری دارد. در این میان تحلیل های مختلف در فلسفه های گوناگون هرکدام دارای چالش هائی در تحلیل این اصل بودهاند...
-
شب یلدا
سهشنبه 29 آذر 1401 18:27
فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّی هَٰذَا أَکْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ جشن یلدا آیین خورشید پرستان معنای یلدا واژه «یلدا» کلمه ایست که از زبان سریانی برگرفته شده و به معنای تولد. زبان «آرامی» زبان های سامی و از زبان های رایج در منطقه خاورمیانه و...
-
سرمایه اجتماعی
دوشنبه 28 آذر 1401 10:47
اصطلاح سرمایه اجتماعی عبارت است از شبکهای از روابط میان افرادی است که در جامعهای خاص زندگی و کار میکنند و آن جامعه را قادر میسازد تا به طور مؤثر عمل کند. این شامل کارکرد مؤثر گروههای اجتماعی از طریق موارد ذیل است: 1- روابط بین فردی. 2- احساس هویت مشترک. 3- درک مشترک. 4- هنجارهای مشترک 5- ارزشهای مشترک 6- اعتماد،...
-
اقتصاد
دوشنبه 28 آذر 1401 10:26
پارادایم مسلط بر اقتصاد جهان امروز با بحران مشروعیت مواجه است. ابعاد متعددی برای این سقوط از عرصه وجود دارد: افزایش نابرابری و ناامنی اقتصادی، مخاطرات اولیه از بحران مالی جهانی و معافیت از مجازات کسانی که آن را تحریک کردندهاند و الگویی از جهانی شدن که برای شرکت های بزرگ و نخبگان مالی موقعیت ممتازی است؛ شبح تغییرات آب...
-
واد طوی
پنجشنبه 24 آذر 1401 15:12
کلمه الطور درمواردی در کتاب الله تعالى آمده که همه به معنى کوه است و کوهی که خدا نزد آن موسى علیه السلام را ندا نموده است: «وَنَادَیْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِیًّا» د رآیه دیگر با خطاب بنی اسرائیل آمده: «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ قَدْ أَنجَیْنَاکُم مِّنْ عَدُوِّکُمْ وَوَاعَدْنَاکُمْ...
-
مقدمه تاریخ مصر
پنجشنبه 24 آذر 1401 11:16
پروفسور ماسپرو نیازی به معرفی به ما ندارد. نام او در انگلستان و آمریکا به عنوان یکی از استادان ارشد علم مصر و همچنین تاریخ شرق باستان و باستان شناسی شناخته شده است. او مانند یک فیلولوژیست، یک مورخ و یک باستان شناس، بیشترین جایگاه را در سالنامه دانش و تحقیقات مدرن به خود اختصاص داده است. او دارای آن درک سریع و باروری...
-
معیارهای مسئله علمی
سهشنبه 22 آذر 1401 15:12
ملاک های نوینی برای تمایز میان مسائل علمی از غیر علمی بیان شده است، این معیار ها عبارت است از: 1- تج ربه پذیری 2- اثباتپذیری پوزیتیویسم 3- کاربردی بودن 4- ابطال پذیری پوپر 5- نقد پذیری 6- حق نمائی بر اساس نظریه نقدپذیری تنها معیار علمی بودن این است که فرضیه به صورتی باشد که قابل داوری مستقل از ذهن و تجربه باشد این...
-
اوا شناسی اکدی
جمعه 18 آذر 1401 14:29
از آنجایی که زبان اکدی به عنوان یک زبان گفتاری منقرض شده است و هیچ رکورد معاصری از تلفظ آن به دست نیامده است، دیگر نمی توان در مورد آواشناسی و آواشناسی دقیق آن تحقیق کرد. با این حال، به دلیل ارتباط با سایر زبانهای سامی و نیز انواع املای اکدی، میتوان اظهاراتی را بیان کرد. در مورد لهجه در اکدی چیزی مشخص نیست. در حالی...
-
سیر در زیبائی
شنبه 12 آذر 1401 21:22
اصولا دین امده تا همین را بگوید هدف زندگی چیست... چون انسان با هیچ دانشی به ان نمی رسد و اصولا نه ادراک ان ممکن است و نه ابزاری برای درک ان ممکن است.. پس دین گزاره ها را در اختیار انسان می گذارد که خود توانایی حصول به ان ندارد. محال فلسفی است شما بدون خالق باشید چون ذات شما مسبوق به عدم است و این یعنی فقر ذاتی پس باید...
-
معرفی الفیه ابن مالک اندلسی
پنجشنبه 10 آذر 1401 13:23
چکیده یکی از پر کاربرد ترین کتاب های نحوی که تا کنون به جهان علم ارائه شده است کتاب الفیه ابن مالک است که در آن احکام این علم به صورت شعری بیان شده و این کتاب از دیر باز تا کنون مرجع درسی در حوزه های علمیه سنی و شیعه بوده است از این رو باز شناسی توصیفی این کتاب ما را در راستای شناخت بهتر این کتاب یاری میکند از این رو...
-
انواع احاطه
چهارشنبه 9 آذر 1401 16:55
احاطه در معنی لغوی به معنی در بر گرفتن و محیط شدن بر چیزی است دهخدا در معنای این واژه عنوان میدارد: احاطة. [ اِ طَ ] ( ع مص ) اِحاطت. گرد چیزی درآمدن. ( تاج المصادر ). گرد چیزی برآمدن. ( زوزنی ). گرد چیزی گرفتن. فروگرفتن. تأثف. فرازگرفتن چیزی را. ( صراح). بر اساس معنای لغوی و آنچه عرف از این واژه میفهمد احاطه یعنی...
-
علم، عالم و معلوم در نگاه ملا صدرا
سهشنبه 8 آذر 1401 13:50
چکیده : ارتباط میان علم و عالم و معلوم از بخشهای مهم در شناخت معرفت به شمار میرود. و ملاصدرا به عنوان رئیس مکتب فلسفه حکمت متعالیه در این باب نظراتی عنوان نموده است که اهمیت ویژهای دارد، وی رابطه میان علم و معلوم را در خلال بحثهای وجود ذهنی عنوان نموده است و بنا به بینش خود بر این باور است که نفس الامر علم حصولی...
-
اراده الهی و تاریخ
چهارشنبه 2 آذر 1401 10:36
وقتی می گم صرفا مادی نگاه می کنی. میگی.. نیستم.. مادیگرایی نگاه معرفتی..که طیف گسترده ای از دیدگاه ها را شامل میشه..گروهی مثل شما هم شامل می شود که باور به امر قدسی غیر فعال دارند. هم در عمل امر قدسی را محدود میکنند و برای امر مادی ماهیت مستقل قائل هستند چون در تحلیل شما اصلا امر قدسی حاشیه ای هم نیست در حالی که در...
-
پژوهش کیفی (Qualitative research)
چهارشنبه 25 آبان 1401 13:55
در این شیوه از پژوهش بر خلاف شیوه کمی داده ها به طور کلی غیر عددی هستند. تحقیق کیفی بر دادههای بهدستآمده توسط محقق از راه های ذیل استوار است: 1.مشاهده دست اول. 2. مصاحبه. 3.پرسشنامه (که شرکتکنندگان به صورت توصیفی مینویسند) 4.گروههای کانونی. 5. مشاهدات مشارکتکننده. 6. ضبطهای در محیطهای طبیعی. 7. اسناد. 8....